Strony internetowe muszą być – mobile friendly – pilnować tego będzie nowelizacja algorytmu wyszukiwania – mobile first index. Interpretacja zmian w algorytmie wyszukiwania pozwala wyszukiwarce na odmienną niż dotychczas ocenę indeksowanych witryn. Od tej chwili podstawą do określenia lokaty serwisu w wynikach wyszukiwania będzie funkcjonalność wersji mobilnej. Rewolucja wprowadzona przez postępujące zmiany potocznie zwana jest mobilegeddon.
W związku z tym Google oddał w ręce webmasterów zestaw narzędzi funkcjonuje pod zwyczajową nazwą – Mobilegeddon Google tool.
Mobilegeddon Google test można wykonać poprzez konsolę administracyjną Google Search Control. Test należy wykonać, używając narzędzia – Pobierz jako Google. Usługa posiada pole, w które trzeba wpisać część względną adresu URL, odpowiadającą katalogowi głównemu badanej strony. Ponadto ustawia się parametr związany z wyborem robota np:
Dla urządzeń przenośnych – Googlebot: smartfon.
Dla komputerów:
– strony internetowe – Googlebot
– grafiki – Googlebot Images
– wiadomości – Googlebot
– filmy – Googlebot Video
– strony docelowe dla reklam – Google AdsBot
– witryny z kodem śledzącym AdSense – Google AdSense